Begravningsbranschen möts av digitaliseringar
De flesta av oss skulle nog kunna tro att begravningsbranschen är den sista som skulle utvecklas digitalt. Här har det i alla tider rått strikta regler och traditioner och en fysisk närvaro på alla plan, men faktum är att den digitala utvecklingen även har nått de dödas värld och begravningsbyråerna. Hur artar det sig då kan man undra.
Begravningsmässorna visar framtiden av dåtiden
Det är på begravningsmässorna det mesta äger rum när det gäller uppvisande av framtiden. Att visa upp dåtiden och de avlidnas sista stund på jorden möts av nya tekniker och sätt att minnas. Bland annat har man de senaste åren kunnat skymta allt mer av de sociala mediernas närvaro vid begravningar. Det betyder att man anordnar minnesceremonier på till exempel Facebook och Instagram eller andra anpassade minnessidor med digitala dödsannonser och liknande, något som kan vara intressant för den som inte kan närvara personligen vid den riktiga ceremonin.
En annan typ av begravning
Det kan även vara så att den avlidne inte har velat ha en begravning och uttryckt denna önskan till sina nära och kära. Kanske var personen inte ett dugg troende och föredrog att inte ha en ceremoni med en präst i en kyrka eller ett kapell. Kanske var personen mycket ensam och skulle förmodligen inte få speciellt många människor till sin begravning. Anledningarna kan vara många. Att då åtminstone visa respekt via en social kanal kan därför vara ett enkelt och bra sätt att visa att man tar någon form av avsked. Det kan även röra sig om en digitaliserad plattform där hela begravningen kan planeras av anhöriga utan att man behöver ringa en massa samtal eller ta hjälp av olika aktörer. Allt för att undvika jobbig pappershantering och utdragna processer i en annars svår tid.
Många begravningsbyråer har följt med i tiden för att tillgodose alltfler behov när det gäller att ta ett sista farväl. I Stockholm, Göteborg eller hos en Begravningsbyrå i Västerås samt i flera större svenska städer, finns idag fler möjligheter än för bara 10-20 år sedan.
Många skeptiska trots framgång
Trots att begravningsbranschen har fått framgångar med dessa digitala alternatuiv är många ändå skeptiska. Med digitaliseringen har även andra idéer kommit fram ur askan, ibland till och med bokstavligt talat. Vissa har kanske valt att så ett frö ur askan från urnan för att låta livet återuppstå. Åter andra har skapat uppfinningsrika ljudsimulationer av den avlidnes röst. Det verkar inte finnas någon gräns längre för hur långt man skulle kunna gå bara för att stå ut ur mängden. Frågan är kanske var etiken och moralen finns i allt detta och hur långt det är okej att gå innan det är dags att skaka på huvudet.